Vi hjälper företag att bli redo för resan mot mer hållbara logistiksystem.
Hållbara logistiksystem är idag en central punkt för många företag. Det ska vara långsiktiga mål inom affärsstrategi, sociala aspekter, miljömässiga och ekonomi. I takt med att världen förändras måste också företagen förändras. Man försöker effektivisera, samtidigt som man strävar efter att vara hållbara som möjligt.
Idag är tid viktigt och det är något många företag har ont om. Man hinner inte lägga ner tid på viktiga bitar inom företaget och istället sätts det åt sidan för att man inte har ett bra logistiksystem där allt är samlat.
I takt med att världen får ett större miljötänk, blir det också viktigare för företag att kontinuerligt bidra med hållbarhet i sitt arbetssätt. En stor del till miljöpåverkan ligger så klart i alla transporter, men det finns mycket man kan arbeta med som företag kring behandlingen av sitt logistiksystem. I grund och botten handlar hållbarhet om tänket och sambandet mellan ekonomi, samhälle och miljö. Det gäller att få en överblick på hur allt ser ut och hitta hållbara lösningar därefter.
På Telme jobbar vi för att hjälpa företag genom processen mot mer digitala hållbara logistiksystem. Vi är medvetna om att det kan kännas som ett tungt steg att släppa alla papper, för i många fall är detta vad man har jobbat med sedan företaget startade. Men när bollen väl är i rullning kommer stressen kring detta att släppa.
Eftersom vi tycker att hållbarhet inom företag är viktigt vill vi därför ge några tips som du kan ta med dig till ditt företag för att jobba mot hållbarhet du också:
1. Skapa mer tid – få mer tid till annat
Första tipset är att automatisera. Skapa hållbara logistiksystem och effektivisera alla dina processer på ett och samma ställe. Genom att enkelt skapa din egna digitala verktygslåda i ett molnbaserat system online läggs mindre arbetstid på annat. Det är både tidseffektivt och i längden kostnadseffektivt.
2. Få översikt över era transportsträckor
Att ta fram alla sina transportsträckor framför sig kan låta lätt, men inte om all information finns sparat på papper. Vårt tips är att ta kontroll och få en översikt på alla transportsträckor. Har man detta kan man på ett bra sätt se om man kan dra ner på körsträckor någonstans. Att få en överblick på alla sina transporter kan gynna företaget kostnadsmässigt och tidsmässigt över tid.
3. Få bort allt pappersarbete med hållbara logistiksystem
Idag är mycket digitaliserat. Ett resultat av detta är att det blir ett mer effektivt sätt att arbeta på, då alla ens ”papper” blir samlade på en och samma plats. Däremot är det inte bara effektivt, det är även mycket miljövänligare än att skriva ut papper varje dag. Därför blir det tredje tipset att jobba mot att minska pappersarbetet på företag och istället byta till mer hållbara logistiksystem. Det är både snällare mot miljön och betydligt mer effektivt för arbetet inom företaget.
4. Kontrollera era kostnaderna
Sista tipset är att få kontroll på sina utgifter. Genom att få kontroll och bättre översikt på både sina löpande och rörliga kostnader, kan man också se var man kan trappa ner på saker som anses vara onödiga. Det här kan handla om onödiga resor eller steg i processer som egentligen inte används så mycket. Det är små saker som plötsligt blir stora saker. Att ha koll på sina utgifter bidrar till en mer hållbar verksamhet och en potentiell ökning av sina intäkter.
Det kan kännas överväldigande att ta in de här tipsen då det handlar om stora områden. Men det är inte så komplicerat som det låter och det är därför vi på Telme finns. Genom att använda vårt hållbara logistiksystem sköter vi de stora bitarna åt dig. Vi hjälper till att minska resursförbrukningen som i sin tur leder till minskade utgifter, minskad miljöpåverkan och ökad lönsamhet för företaget. Utöver det här ser vi till att du får mer tid till annat.